BLOG / Latest posts

Dansk Retursystem vælger McCANN

Fra Markedsføring Onsdag 2. marts 2016

http://markedsforing.dk/artikler/bureauer/dansk-retursystem-v-lger-bureau

 

Dansk Retursystem har indledt et samarbejde med McCann Copenhagen om virksomhedens fremtidige visuelle identitet, markedsføring og branding. Resultaterne udkommer hen over foråret.

 

De fleste danskere kender og benytter pantsystemet til engangsemballage, men vi kender nok ikke meget til virksomheden, der får det til at fungere, nemlig Dansk Retursystem. Det skal der nu laves om på.

– Vi har i dag et unikt retursystem i Danmark, som i høj grad er båret oppe af forbrugernes velvillighed til at returnere dåse- og flaskepant, hvor næsten 9 ud af 10 emballager returneres til genanvendelse. Det skal vi værne om i takt med, at der hvert år sendes stadig større mængder engangsemballage på markedet, siger markedsdirektør, Lotte W. Præstgaard, der er relativt ny i Dansk Retursystem.

Hun tiltrådte i efteråret, men er en velkendt erhvervsprofil fra tidligere stillinger som øverste marketingansvarlig i virksomheder som Imerco og Eniro.

– Det er også en af årsagerne til, at Dansk Retursystem har oprettet en række pantstationer rundt omkring i landet, hvortil forbrugerne kan afhænde større mængder opsamlet emballage i sække, så i takt med, at vi udvider vores muligheder for indsamling fra returautomaterne til også at omfatte pantstationerne, hvor vi kommer i direkte kontakt med forbrugerne, skal vi naturligvis også have udvidet kendskabet til vores virke, fortsætter Lotte W. Præstgaard.

En del af den cirkulære økonomi

– Vi vil derfor gerne ­– har derfor behov for at kunne – markere betydningen af virksomhedens indsats i at skabe en bæredygtig værdikæde, og i den forbindelse har vi revitaliseret vores visuelle identitet og er nu i færd med at skabe en ny kommunikationsplatform.

– Til den opgave valgte vi at samarbejde med McCann Copenhagen, og vi forventer, at resultatet bliver synligt i løbet af dette forår og resten af året. Målet er, at det skal stå klart for langt flere danskere i såvel private husholdninger som i virksomheder, at Dansk Retursystem er en vigtig del af den såkaldt cirkulære økonomi, hvor fokus er på at genanvende ressourcerne i stedet for at udvinde nye råstoffer til hele tiden at producere nyt, slutter Lotte W. Præstgaard.

Enhver kommunikatørs drøm

Hos McCann er der naturligvis glæde over det nye samarbejde:

– Vi er stolte over at arbejde sammen med Dansk Retursystem, der er en vaskeægte, formålsdrevet virksomhed, siger Kim Jong Andersen, kreativ direktør hos McCann Copenhagen.

– Der er virkelig gode grunde til, at vi som danskere kan være stolte over vores unikke håndtering og genanvendelse af engangsemballage. Det må være enhvert kommunikationsmenneskes drømmeopgave at medvirke til at synliggøre.

– Det har været en fornøjelse at arbejde med først den nye visuelle identitet, sidenhen formuleringen af en kommunikationsplatform og nu være i fuld gang med at skabe de første kampagner. Vi glæder os rigtig meget til at udkomme med de første resultater, uddyber Kim Jong Andersen.

– Især fordi det igen viser bureauets særlige styrke, når det kommer til at integrere vores designfærdigheder med vores kernekompetence inden for brand storytelling, slutter han.

Lidt fakta

· Dansk Retursystem blev grundlagt tilbage i år 2000 af bryggerierne i samarbejde med dagligvarehandlen og reguleres af Miljøministeriet.

· Dansk Retursystem er non-profit miljøvirksomhed, som driver det danske pant- og retursystem, der hører til blandt verdens bedste.

· Hvert år afleverer danskerne omkring en milliard engangsflasker og dåser. Det svarer til cirka tre millioner om dagen, som virksomheden sørger for bliver genanvendt.

· Dansk Retursystem er førende inden for genanvendelse af høj kvalitet og sikrer, at ressourcerne kan bruges igen og igen til gavn for miljøet og jordens ressourcer.

THE TRUTH IS OUT THERE

11206941_952832531422081_5922560220054193887_n

76 pct. af forbrugerne har den opfattelse, at globale brands presser de nationale brands ud af det pågældende land, selvom 67 pct. af forbrugerne stadigvæk foretrækker at købe nationale brands fremfor globale brands. Denne og andre sandheder løfter vi sløret for den 22. oktober i København, når McCann Copenhagen præsenterer the Truth about Global Brands. Et studie baseret på deltagelse af over 30.000 forbrugere i 29 lande, som Markedsføring i dag har bragt en artikel om. Læs den her 

McCADEMY

McCademy collage - Markedsføring

WELCOME TO THE MOST AMBITIOUS  TRAINING COURSE  IN MARKETING

In the past 5 years more has happened to marketing than in the past 25 years. However, most marketing practices originate from a very different age and are still in effect even though they don’t reflect the realities of neither today or tomorrow.

Several studies have demonstrated that most brands could vanish tomorrow without being sorely missed. Only brands that play a significant role in people’s lives stand a chance of enjoying success in today’s marketing. In a world where previous business models and behaviour patterns are shifting dramatically, bringing meaning and purpose becomes the ultimate key.

Theories about marketing which were conceived decades ago are being challenged from all directions. This means that for marketers, the body of knowledge are in dire need of a significant upgrade. With conventional wisdom being replaced by new learnings, the winners will be the ones not afraid to pursue new opportunities and break down old barriers.

For both senior marketers and new talents who don’t shy away from moving their profession in new directions, McCademy is now the most advanced marketing course available – destined to take a select group of explorers on an unforgettable travel towards the next frontier in marketing.

At McCademy, you will understand how the current changes will affect your brand and business, discover and learn new ways to develop and organise marketing initiatives, get a better grasp of the tools required to navigate across many platforms and learn from a string of leading brands and experienced lecturers.

With this – our own – purpose in mind, McCann and CBS Executive are proud to present a new advanced and exclusive training course for a select group of marketers: Meaningful Marketing.

We’ll launch a website later this month at http://mccademy.com with all the information about program contents, application process, dates, pricing etc. so stay tuned.

DE STØRSTE MEDIER I DAG ER IKKE PUBLIKATIONER – DET ER MENNESKER.

AAEAAQAAAAAAAARxAAAAJGEwMWU5M2VkLTA2ZDMtNDFjOS1iMmM4LTc1NTRhZWJmZmM5NQ

Magasinet F5 har i dag en artikel, der perspektiverer, hvorfor det måske i nogle tilfælde er bedre for en virksomhed at lade sig repræsentere på sociale medier af individer, f.eks. toplederen, end at gemme sig bag en kunstig skal. Det kan der være forskellige meninger om – og i artiklen er jeg blevet interviewet af Asser Bøggild Christensen om min. Her følger artiklen i dens fulde længde.

Kilde: http://magasinet.f5networking.dk/draeb-firmaprofilen-og-send-chefen-paa-twitter/

Når danske tweetianere logger ind på deres profiler, bliver en stor del af dem mødt med opdateringer fra SKAT’s direktør Jesper Rønnow. Her ønsker han tillykke til unge, som er blevet optaget på deres drømmestudie, roser sine medarbejdere og deler links til artikler om ledelse.

Jesper Rønnow er blot én af efterhånden mange topledere, som har en meget synlig tilstedeværelse på sociale medier. For hvor virksomhedsprofilen i højere grad bliver set som irriterende spam, vil vi gerne interagere med personer på de sociale medier.

Det er en tendens, man som virksomhed bør tage seriøst. Det mener Astrid Haug, som er forfatter til to bøger om sociale medier og formand for Dansk Kommunikationsforening.

“Vi ser en tendens, hvor man går fra brand til det mere personlige. Vi vil meget hellere følge personer end firmaer. En leder som Elon Musk er for eksempel utroligt meget fremme, og vi er interesseret i ham som person. Vi kan godt lide erhvervsledere med en historie. På samme måde er jeg også mere interesseret i at følge en topchef fra Maersk på Twitter end en virksomhedskonto,” fortæller Astrid Haug.

Derfor mener hun, at man rundt omkring i de danske virksomheder bør lægge en strategi for, hvordan man kan gøre sin brug af de sociale medier mere tidssvarende.

“For mange virksomheder er det en udfordring at omstille sig til det her paradigme. For det kræver en eller flere dedikerede medarbejdere, der vil påtage sig rollen som virksomhedens ansigt udadtil,” siger hun.

 

Virksomheder hører slet ikke til på sociale medier

Kim Jong Andersen, der er executive vice president for reklamebureauet McCann i København, er enig i den analyse. Han mener, at virksomheder i dag hurtigt kan blive en belastning for brugerne på de sociale medier, fordi de hele tiden skal annoncere for at få vist deres opslag.

“Som virksomhed bliver ens reach lynhurtigt begrænset, når man har nået en vis mængde followers. Så på den måde giver det også mening at bruge en privat profil,” siger han og uddyber:

“Sociale medier er jo fortrinsvist til for mennesker og for at styrke deres sociale relationer. Grunden til, at der kom virksomheder til, var, at nogle skulle betale for gildet. Virksomhederne blev lokket til under parolen ‘first fix is free’, og nu har de en masse udgifter forbundet med sociale medier,” siger Kim Jong Andersen.

Han mener, at de fleste forbrugere har fået et filter for virksomheder på sociale medier, ligesom mange har det med bannerreklamer på hjemmesider.

“Vi er kommet ind i en ond spiral, hvor virksomheder ligesom hele tiden er i annonce-mode på de sociale medier, og det får forbrugerne til at lukke ørerne. Og så må dem, der tegner virksomheden, bruge sig selv som person i stedet,” fortæller Kim Jong Andersen.

 

LinkedIn er ikke bare til CV’et

Astrid Haug mener dog stadig, at firmaprofiler har deres berettigelse. En firmaprofil på Facebook kan eksempelvis bruges til at besvare kundehenvendelser.

Men på medier som LinkedIn og Twitter er personprofiler overlegne, når det kommer til at levere strategiske budskaber til en bred målgruppe, fortæller social media-eksperten.

“Mange anser LinkedIn som et lidt kedeligt socialt medie, hvor man bare har sit CV til at ligge, men jo mere interessant indhold, man lægger ud, des større udbytte får man også,” fortæller hun.

Derfor ser man i stigende grad nogle af LinkedIns mindre kendte facetter blive taget i brug af fremsynede kommunikatører.

“Long posts og blogfunktionen er gode værktøjer, hvis man laver indhold, som folk gider at kommentere og indgå i dialog med. LinkedIn har en algoritme ligesom Facebook, så dét, der interageres med, får mere synlighed i brugernes feeds,” fortæller Astrid Haug.

Hun gør dog opmærksom på, at man stadig skal huske det gamle formidlings-mantra ‘show it, don’t tell it’, selvom man optræder med en personlig profil. Altså, hvis du laver noget spændende og nyttigt, så vis hvordan i stedet for bare at postulere det.

 

Blogger løs på LinkedIn

Netop Kim Jong Andersen ser også LinkedIn som et oplagt sted at levere strategiske budskaber. Derfor kan hans forbindelser på mediet ofte se ham som afsender på opsigtsvækkende blogposts inden for hans fagområde.

“Jeg er jo selv et eksempel på det her mønster, når jeg blogger på LinkedIn. Der er flere, der kan forholde sig til det, som jeg skriver, end hvis jeg skrev det hele i McCanns navn. Og hvis jeg skriver for mig selv, er det også nogle holdninger, jeg rent faktisk skal stå på mål for. Det er mere troværdigt,” siger Kim Jong Andersen.

Han mener, at den type firma, han repræsenterer, kan få meget ud af at opbygge personlige relationer på sociale medier.

“Vi er B2B og ovenikøbet i det der kaldes en people’s business. Det er vores evne til at opbygge relationer med virksomheder, som bestemmer, om vi får spændende kunder eller ej. Der er det vigtigt, at man kan sætte ansigt og navn på os som personer,” siger han.

Ifølge Kim Jong Andersen får andre typer virksomheder mere ud af at gå en anden vej. For en B2C-virksomhed, som producerer dagligvarer, er det bedre at få nogen som i forvejen har et stærkt personligt brand til at promovere produkterne i stedet for firmaets direktør.

Ligeledes er celebrity-endorsement bedre end traditionelle medier, mener han.

“Lidt groft sagt får du mere ud af at få Medina til at promovere dit produkt end Alt for damerne. Som virksomhed må man vænne sig af med den traditionelle medieplan-tænkning. Man skal se Medina som det betalte medie,” siger han.

 

Kan ikke uddelegeres

Peter Svarre, der har skrevet social media-bogen ‘Den perfekte storm’, mener dog ikke at tendensen er helt ny.

“Da jeg begyndte at arbejde med sociale medier for over ti år siden, var der mange der snakkede om noget af det samme, og her var CEO-blogs noget af det helt hotte. Problemet var bare, at de fleste CEO’s hverken havde tid eller lyst til at drive en blog.”

Og det er svært at uddelegere personlige holdninger og social interaktion, fortæller han.  Derfor kan man ikke bare sætte en studentermedarbejder til at styre direktørens Twitter-profil.

“Man kan ikke undgå, at det bliver lidt mere upersonligt, end det ellers ville. Og så er der jo også den fare, at én, som ens assistent har interageret med online, kommer hen og siger hej til en konference, og man aner ikke, at man har haft en samtale med vedkommende,” siger han.

“Men når det er sagt, kan du selvfølgelig godt have et bagland, der hjælper dig med at finde de interessante samtaler. Men det bliver for kønsløst med den totale uddelegering af profilen.”

Astrid Haug mener ligeledes, at det er en dårlig løsning med uddelegering af ansvaret.

“Enten bør man få nogle andre til at tegne butikken udadtil, for eksempel en kommunikationsdirektør eller lignende, eller også bør man få uddannelse og træning, så man bliver tryg ved at bruge sociale medier. Det har i mange år været standard at tilbyde ledere medietræning – det sker nu også med sociale medier,” siger hun.

 

Followers = god løn

Den tiltagende personfiksering ændrer også vilkårene for virksomhederne. Det bliver i højere grad vigtigere at rekruttere personale, som har venner, followers og connections på de sociale medier.

“Jeg kigger også selv på det, når jeg skal ansætte, og det har også indflydelse på lønnen. Jeg har engang ansat en englænder, som havde en blog med masser af læsere inden for det pågældende fagområde, og det havde en direkte værdi for hans arbejdsindsats. Som virksomhed køber man sig ind i den værdi,” forklarer Peter Svarre og uddyber:

“Medarbejdere, der er connected på sociale medier ved mere og er dygtigere fagligt, fordi de har flere relevante diskussioner. Det har også en selvforstærkende effekt, fordi arbejdsgivere i højere grad finder potentielle medarbejdere gennem sociale medier.”

Kim Jong Andersen ser samme tendens og fortæller, at det er noget virksomheder bør være opmærksomme på.

“Hvis virksomheden lægger al sin kapital i én person, hvad sker der så, når personen skifter job? Så tager vedkommende den sociale kapital med sig. Der er en kæmpe udfordring ved den model. Og vi ser det allerede nu med nyhedsværter i USA, hvor deres markedsværdi er afgjort af, hvor mange followers de har på f.eks. Twitter og Facebook. De gamle medier køber sig til personer, som selv er blevet medier. Nutidens største medier er ikke publikationer. Det er mennesker,” siger Kim Jong Andersen.

Så del denne artikel på LinkedIn, Facebook og Twitter. Så har du et godt argument, næste gang, der skal forhandles løn.

 

KEYNOTE FEAT. MOST EFFECTIVE CREATIVE STRATEGIES – book now for free!

CreativeOutlook2015

That’s why applying creativity is not only something to think of when you execute campaigns downstream but even more so in crafting go-to-market strategies upstream.

Following McCann Copenhagen’s road show titled Digital Outlook 2015 where we visited some of the leading companies in Denmark during the spring, we’re now ready with our next key note speech which we’ll be touring with this autumn.

We’ve screened and researched some of the most recent both commercially effective and creatively award-winning strategies and cases from around the world that truly leverage new business opportunities or breaks down barriers and in doing so also creates the foundation for more interesting and impactful marketing communications and business innovations.

We’ve compiled findings, trends and recommendations into a one-hour long key note speech, Creative Outlook 2015 – guaranteed to inspire – which you can now book for you and your colleagues to attend for free (min. 8 attendees).

You can book a date/time by contacting me:
kja@mccann.dk or just give me a call: +45 2779 2214